Existujú filtre, ktoré sú na jedno použitie a po „naplnení“ popolom sa menia za nové. Iné sú navrhnuté tak, aby spálili nahromadené častice jednak pasívne (pomocou jedného katalyzátora alebo aktívnymi prostriedkami. K tým patrí napríklad ohrievanie filtra pevných častíc na spaľovaciu teplotu pomocou paliva; naprogramovanie motora na dobu, kedy je filter plný spôsobom, ktorý zvyšuje teplotu výfukových plynov, aby vzniklo vyhorenie sadzí; produkcia vysokého množstva NOx, aby sa dosiahla oxidácia nahromadeného popola, prípadne prostredníctvom iných metód. Tento proces je známy ako „regenerácia filtra“.
Čistenie sa tiež považuje za súčasť pravidelnej údržby a musí byť vykonané opatrne, aby nedošlo k poškodeniu filtra. Porucha vstrekovačov paliva alebo turbokompresorov má za následok kontamináciu filtra surovou naftou alebo motorovým olejom; vtedy sa môže vyžadovať prípadné mechanické čistenie.
Filter pevných častíc bol vyvinutý hlavne pre mestský cyklus prevádzky vozidla, keď má motor najvyššiu produkciu sadzí. Proces regenerácie prebieha vo vyšších a konštantných rýchlostiach, čo všeobecne nie je možné dosiahnuť v meste. Vozidlá jazdiace výhradne pri nízkych otáčkach a rýchlostiach mestskej dopravy môžu vyžadovať periodické výjazdy vyššou rýchlosťou mimo mesta, aby sa dokázal filter pevných častíc vyčistiť.
Ak vodič ignoruje varovné svetlo a jazdí príliš dlho s vozidlom v mestskom cykle, nemusí regenerácia filtra pevných častíc prebehnúť správne a regenerácia pokračuje opakovane. To zväčša vedie k takej poruche filtra pevných častíc, keď je potrebná jeho výmena.
Na DPF filtroch máme rôzne teplotné a tlakové snímače. Na základe informácii týchto snímačov dokáže riadiaca jednotka motora spustiť automatickú regeneráciu, teda, samočistenie pri ktorom dochádza k nárastu teploty výfukových plynov, až na 600-800C°. Pri týchto teplotách sa začínajú zapaľovať sadze až úplne vyhoria a filter je znovu účinný. Tento proces môže trvať niekedy až niekoľko desiatok minút. Preto je veľmi dôležité tento proces regenerácie manuálne neprerušiť vypnutím motora. Najmä autá, ktoré jazdia prevažne krátke trasy, končia tieto regenerácie ako neúspešné a po krátkom čase je nutné navštíviť autoservis.